A Kapcsoskönyvben található tanmenetek közül voltaképp csak az 5-8. osztályos tekinthető szabályos tanmenetnek. A többi inkább csak feladatlista ( Húsz-harminc éves gyakorlattal rendelkező tanárunk elégnek érezte az óra címének feltüntetését. Az óra megtartása előtt behívta a gépről az óraleírást) , vagy óraleírások sorozata. (Ami nagyjából az előzőnek felel meg, csak a címek után odamásolta az óraleírásokat.)
Évről évre halogattam a szabályos tanmenetek beszerkesztését. A felső tagozat esetében ez már eleve reménytelennek tűnik, talán nincs is rá szükség, a törzs és kiegészítő feladatok listájáról, óraleírás sorozatából sokféle tanmenet keverhető. Az alsós anyag leírása sajnos jóval szegényesebb, én magam csak egy éves másodikos napközis csoportvezetésem alkalmával dolgoztam alsós gyerekekkel, illetve a művészeti iskolában vezettem alsós csoportokat, kollégáimnak pedig egyelőre nem tellett az erejükből óráik részletes leírására. Alsós tanmenet ajánlatomat tehát az alsó tagozatos órákon inkább csak ötletadónak szánom.
Kerettanterv alapján készült tanmenet 1-4. osztály ( 2010)
Szabad tanmenet 1-4. osztály ( 2012)
Kerettantervi 1-4. tartalomjegyzéke. Akkor készítettem, amikor első osztályos csoportot indítottam, a negyedik év eléggé hiányos.
1.3 Első osztály 1832
1.1.1. Firkák (A kisgyermekkori rajznyelv megerősítése.) 1833
Nonfiguratív firkák……………………………………………………………………………………….. 1833
Gyermekrajzok…………………………………………………………………………………………….. 1833
Történet rajza……………………………………………………………………………………………….. 1833
Firkák szabadon………………………………………………………………………………………….. 1834
Érzelmeket hordozó firkák…………………………………………………………………………… 1834
Kép sok vonalból…………………………………………………………………………………………. 1835
Érzelmek kifejezése vonalakkal………………………………………………………………….. 1835
Érzelmeket hordozó firkák egyszerűbben: 1835
Folt firkák……………………………………………………………………………………………………… 1836
Figuratív rajzok, festmények………………………………………………………………………… 1836
Rajz egy vonallal…………………………………………………………………………………………. 1838
Mi történt az óvodában? 1839
Mit tanultunk? 1839
Kik vagyunk? 1839
Kik vagyunk? 1840
Ki vagyok én? 1842
Bokrok között. 1842
Kompozíciós változat…………………………………………………………………………………… 1842
Nyomhagyási gyakorlatok agyagban. 1842
Rajzoljunk mesét. 1843
Rajz forgó…………………………………………………………………………………………………….. 1845
Technikai tanulmányok 1846
A kifejezés…………………………………………………………………………………………………… 1846
Vers illusztráció mozgásjátékkal indítva 1846
Évszakok 1847
Évszakok színei…………………………………………………………………………………………… 1847
Az évszakok formái……………………………………………………………………………………… 1847
Az évszakok eseményei………………………………………………………………………………. 1847
Fák festése ( lásd 5.o) 1847
Hogyan képzelsz el egy fát?………………………………………………………………………… 1847
Fa fúvás ……………………………………………………………………………………………………… 1850
Fák festése………………………………………………………………………………………………….. 1850
Kéz-fa………………………………………………………………………………………………………….. 1850
Rajzoljuk, majd mintázzuk meg az egyes fákat! 1850
Csongor és Tünde 1851
Képzeletünk képei ( lásd 5. o.) 1851
Belelátás, belefestés……………………………………………………………………………………. 1851
Szimmetrikus Rorschach nyomkodás kettéhajtással. /lepke/ Ördög, stb. /….. 1851
Pálcára ragasztás………………………………………………………………………………………… 1851
Tenyérnyomat kiegészítése képpé………………………………………………………………. 1851
Ujjfestés………………………………………………………………………………………………………. 1851
A Seholnincs vár 1851
Első “várjáték”……………………………………………………………………………………………… 1851
Fessük meg az odavezető utat……………………………………………………………………. 1851
A vár lakóinak megmintázása. 1851
Természetes formák a várban. 1851
Mesterséges formák a várban 1851
Gépek 1852
Tárgykészítés 1852
A vár szobái. 1852
A vár makettezése 1852
Várjáték 1852
Virág-e a lepke? 1852
A bohóc (lásd 5. o) 1853
Jégvirágok, hópihék. 1853
Épület rajzok 1853
Más országok házai 1854
A házak belülről 1854
1.4 2.Második osztály 1854
Mese rögtönzése. 1854
Tájkép, a lépték 1854
Építkezés 1854
A mi utcánk 1855
Építmény rajza 1855
Dobozváros a szabadban……………………………………………………………………………. 1855
Babalakás dobozból…………………………………………………………………………………….. 1855
Bababútorok a lakásba………………………………………………………………………………… 1855
Járművek papírból dobozokból……………………………………………………………………. 1855
Útkereszteződés a járműveknek………………………………………………………………….. 1855
Vendégem érkezett 1855
Alattunk is laknak-felettünk is laknak ( Színkeverés) 1855
Plasztikai megoldás 1856
Lélek magasa, mélye 1856
Önarcképem tárgyakból………………………………………………………………………………. 1856
Önarcképem tárgyakkal 1856
Emberi alak 1856
Jelmezterv. Jelmezkészítés 1856
Ugráló képek 1856
Egy mese mozduló képei 1856
Mozdulatok 1857
Akvárium színespapírból, átlátszó fóliából. 1857
Kontrasztok 1857
Hideg – meleg színek 1857
Színek vetélkedése 1857
Gyümölcsök megfestése hideg ill. meleg környezetben……………………………… 1857
Fesd meg színfoltokkal egy kirándulás emlékeit!………………………………………… 1857
Színdominó 1857
Táj – színkép 1857
Fesd meg a színmanók birodalmát a négy évszakban……………………………….. 1857
Készítsetek közösen képet egy meseországbeli utazásról!…………………………. 1857
Fess meg egy-egy eseményt, ami viharos, illetve jó időben történt – vagy történhetett volna – veled! 1857
Épület gyűjtés 1857
Napszakok 1858
Egy történet képei 1858
Életre keltett betűk 1858
A madárkirály 1858
Az erdő 1858
Egy növény élete 1858
Figyeljétek meg egy növény fejlődését, vagy egy termés érését!………………… 1858
Az erdő állatai 1858
Mozgás 1858
Tárgytervezés 1858
Nézőpontok 1858
1.5 3. osztály 1858
Műalkotások narratív tartalmának eljátszása. 1858
Válasszatok ki egy sok alakos festményt, álljatok be az egyes szereplők helyére, 1858
játsszátok tovább a jelenetet, majd fessétek meg a játék egyik részletét! Rajzfilmet, képregényt is tervezhettek!………………………………………………………………………………………………… 1858
Az évszak díszei ( virágai?) 1858
Kerttervezés 1859
Virágok az asztalon 1859
Ez a divat 1859
Az osztály élete 1859
Egy emlékmű 1859
Restaurálási gyakorlat. 1859
Tájelemzés 1859
A szent hely 1859
Az én múzeumom 1859
Élővé varázsollak 1860
Emberi alak 1860
Emberi alak elöl, hátul, oldalnézetének megrajzolása. ( Lásd 5. o.)……………. 1860
Emberi alakok 2. 1860
Közös utcakép alakokkal……………………………………………………………………………… 1860
Körben álló alakok ábrázolása, tetszés szerinti térben………………………………… 1860
Emberi alakok 3. 1860
Rajzold meg magad ahogy fejlődtél……………………………………………………………. 1860
Rajzold le magad, milyen leszel később, felnőttként!………………………………….. 1860
Mozgásban lévő alakok ábrázolása…………………………………………………………….. 1860
Jelmeztervek 1860
Jelmezterv. Jelmezkészítés…………………………………………………………………………. 1860
Csoportkép a legszebb jelmezekből……………………………………………………………. 1860
Szobor varrott, ragasztott textilből, Kivágott, hajlított, ragasztott papírból, műanyag térépítő játékból. 1860
Öltöztetős baba……………………………………………………………………………………………. 1860
Babaruha varrás………………………………………………………………………………………….. 1860
Képregény 1860
A kis gömböc növekedése képregényben………………………………………………….. 1860
Animációs gyakorlatok 1860
Mozgó kép papírcsíkkal, ceruzával………………………………………………………………. 1860
Háttér előtt elhúzott celofánra rajzolt alakok………………………………………………… 1860
Mozgatható ízületű sikbáb…………………………………………………………………………… 1860
Rajzfilmterv egyszerű mozdulatsorokról. ( lásd 6. o. kezek feldolg.)……………. 1860
Akvárium színes papírból, átlátszó fóliából. 1860
Fesd meg színfoltokkal egy kirándulás emlékeit! 1860
Színdominó 1860
Táj – színkép 1860
Fesd meg a színmanók birodalmát a négy évszakban……………………………….. 1860
Készítsetek közösen képet egy meseországbeli utazásról!…………………………. 1860
Fess meg egy-egy eseményt, ami viharos, illetve jó időben történt veled!….. 1860
Házépítés 1860
Napszakok 1861
Napszakokra jellemző színskála előállítása és alkalmazása narratív képen. 1861
Egy történet képei 1861
Életre keltett betűk 1861
Menyasszonykérő 1861
A madárkirály 1861
Temperanyomat levelekről. Közéjük madár festése……………………………………. 1861
Repülő papírhajtogatás……………………………………………………………………………….. 1861
Papírsárkány sótartókból……………………………………………………………………………… 1861
Az erdő 1861
Tanulmányrajz szőlőtőkéről………………………………………………………………………… 1861
Folytasd a tőkét!…………………………………………………………………………………………… 1861
Mi történik a fa körül?…………………………………………………………………………………… 1861
Készíts egyetlen formát, ami kifejezheti az erdőt…………………………………………. 1862
Figyeljétek meg egy növény fejlődését……………………………………………………….. 1862
Rajzold, fesd meg egy alma növekedését!………………………………………………….. 1862
Egy fa tavasztól télig. Sorozatrajz, festés…………………………………………………….. 1862
Az erdő állatai 1862
Mozgás 1863
Tárgytervezés 1863
1.6 Negyedik osztály 1863
fény 1863
Az árnyék 1863
Játék a fénnyel 1864
Pozitív – negatív formák a síkon 1864
Fotogrammok 1864
A fényképezőgép kezelése. 1864
1.1.1 A fény, árnyék szerepe a fotózásnál. 1864
1.1.2 Színes fotók készítése. 1864
1.1.3 “Tárgymesék ” 1864
A fotódokumentációk. 1864
Portévariációk. 1865
1.1.4 Saját fotók. 1865
1.1.5 Mozgásábrázolás. 1865
1.1.6 Azonos téma öt képben. 1865
1.1.7 Tárgyak portréja 1865
1.1.8 A fotóval is lehet hazudni. 1865
1.1.9 Sorozatfotók az uzsonnáról, elfogyasztásáról. 1865
1.1.10 “Titkos felvételek” 1865
1.1.11 Makro és mikrofotók. 1865
A cipő. 1865